Isnin, 3 Oktober 2011


Tips SEO : Url blog / Niche blog

Apabila hendak daftar buat blog pada kali pertama, apa yang anda pikirkan.? Semestinya anda akan pikir apakah alamat blog yang anda rasa berkenan. Mungkin pada awal berblogging url blog dirasakan tidak penting, tetapi setelah lama sedikit dalam arena blogging ini, barulah diketahui pentingnya untuk mempunyai alamat blog yang bagus.



Ini kerana, alamat blog atau senang dinamakan url blog adalah salah satu faktor utama dan paling penting untuk SEO.

Apabila memilih url blog yang betul, secara tidak langsung anda telah menggunakan teknik SEO samada anda sedar atau tidak pada permulaannya. Anda juga boleh tengok url blog tutorial ini, iaitu tutorialuntukblog. Walaupun sebelum ini admin juga ada buat tutorial di blog unwanted, kemudian admin sambung di blog ini. Tajuk yang admin pilih untuk blog ini memang untuk menjadikan lebih mesra SEO.



Niche blog boleh dikatakan sama sahaja dengan alamat blog dan url blog, tetapi perkataan niche ini biasanya digunakan untuk blogger yang menggunakan domain dan hosting sendiri.

Contoh?

Anda hendak buat blog berkaitan komputer, dan hendak mendapatkan trafik ke blog tersebut dengan menggunakan url yang sesuai,
so url yang mungkin bagus untuk SEO anda ialah; tipskomputer, tips-komputer, belajarkomputer, ilmukomputer. Jika url sebegini digunakan, kemungkinan untuk diindex di engin pencarian adalah lebih tinggi.


Bagaimana jika url sekarang tidak seperti yang dikehendaki.?

Tidak perlu bimbang dan tergesa-gesa. Kalau blog anda sekarang bukan url yang bagus, ada boleh tukarkan alamat blog, tetapi admin rasa tidak ramai yang sanggup lagi² jika url blog itu memang sudah ada maksud yang tersendiri. Admin juga sayang url unwanted86 apa dan admin tidak tukar pun.:)

Jangan bimbang kerana tidak semestinya faktor url blog sahaja untuk SEO ini, ada lagi faktor² lain yang berkaitan. Cuma kalau url 'kena' menguatkan lagi SEO anda. Tetapi jika url anda tidak begitu cantik, boleh guna lagi teknik² SEO yang lain. Jika url anda cantik, anda ada satu kelebihan.:) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KOMEN ANDA ADALAH SATU CARA PENYESAIAN UNTUK MEMAJUKAN BLOGSPOT INI.